Az egyik legnagyobb hiba, amit egy vezető elkövethet

Nincs időd olvasni? Hallgasd meg a bejegyzést vezetés vagy mosogatás közben!

Vezetőnek lenni időnként hálátlan feladat, különösen akkor, amikor számon kell kérni a dolgozót valamilyen vétségért, mulasztásért, rossz döntésért. Ezek a helyzetek azonban megelőzhetőek rendszeres visszajelzésekkel, melyek nem csak a hiányosságokra, de az erősségekre is vonatkoznak.

Ha emberekkel dolgozol, már biztosan tudod, hogy a cég életében és működésében a megfelelő humán erőforrás az egyik kulcskérdés. Ha az emberek nem teljesítenek megfelelően, az több módon is megmutatkozhat. Elhúzódhatnak, semmissé válhatnak projektek; lassulhatnak munkafolyamatok, csökkenhet az ügyfél- és vevőszám, és még sorolhatnám. 

Mit tesz ilyen esetben a legtöbb vezető? Megdorgálja, leszidja, sőt akár el is bocsátja a felelőst. Ezeket jobb esetben négyszemközt intézi, rosszabb esetben pedig nyilvánosan, a kollégák előtt teszi, mintegy példa statuálás gyanánt. És hogy javulnak-e az eredmények? Ritkán.

Ha egy felettes kizárólag negatív visszajelzést ad a beosztottainak, automatikusan kiérdemli a “félelmetes” jelzőt. Amikor egy ilyen felettes hívat be minket az irodájába, azonnal összeugrik a gyomrunk, hisz tudjuk, csak akkor hivat be, ha valamit elrontottunk. A beosztott görcsöl, ideges és stresszel. És nem csak ő; mindenki más is, hisz bárkire ez a sors várhat. 

Az ilyen vezetőket kiszámíthatatlannak érezzük, amitől a dolgozók bizonytalanok lesznek. Sosem tudják, mikor csinálnak valamit jól, vagy hogy hogyan tudnának javítani a folyamatokon. És ha nem tudjuk, mi a jó irány, csak azt, hogy mi a rossz, hogyan is változhatnánk a jó irányba, hogyan fejlődhetnénk? 

Néma gyereknek az anyja sem érti a szavát

A legnagyobb hiba, amit egy vezető elkövethet, az a pozitív visszajelzés elmaradása. A beosztottakkal ugyanis nem csak akkor kell foglalkozni, ha azok hibáznak. Azt is el kell nekik mondani, ha valamit jól csináltak; ahogy azt is, ha nem a legjobb úton járnak. 

A visszajelzések adásának és fogadásának is megvan a maga kultúrája. Fontos, hogy ne kritikaként adjunk visszajelzést, a fogadó oldalon pedig fontos megérteni, hogy a visszajelzés nem támadó kritika, hanem támogató gondolat. Akkor se aggódj, ha eddig még nem volt jelen ez a folyamat a cégetek életében. Könnyedén megteremthető, ha követed az alábbiakat.

Érdemes minden beosztottal legalább havonta egyszer leülni, és átbeszélni a következő három, egyszerű kérdést:

  1. Mit csinált jól az elmúlt hónapban? 
  2. Min tudna javítani és hogyan?
  3. Miben hibázott az elmúlt hónapban?

Miért kell minden beosztottal külön-külön beszélni? 

Annak érdekében, hogy elkerüljük a kivételezés gyanúját, mindenkivel ugyanannyit kell foglalkozni. Hisz minden ember fontos a csapatban, mindenki a gépezet része, mindenki egy értékes láncszem, ami előre viszi a céget! Nyilvánosan dicsérni, négyszemközt irányt mutatni – ezek a vezető feladatai. Vezetőként ne sajnáld az időd a beosztottaidra, hisz ők azok, akik megkönnyíthetik vagy épp megnehezíthetik a te munkád is.

A különböző beosztottaknak általában különböző felelősségi körük, különböző feladataik és különböző képességeik is vannak. Nem lehet őket egy kalap alá venni, hisz más és más háttérrel, felkészültséggel rendelkeznek. Elképzelhető, hogy az egyik kollégát magánéleti problémák nyomasztják, míg egy másikat valamilyen képesség alacsony szintje korlátozza a feladatok maradéktalan ellátásában. A vezető feladata felismerni ezeket a különbözőségeket, és ezek mentén segítséget nyújtani a beosztottnak.

Miért szükséges legalább havonta egyszer visszajelzést adni a beosztottaknak?

Egyes cégeknél olyan gyorsan történnek a változások, olyan dinamikusan váltakoznak a projektek, hogy akár a heti rendszerességű beszélgetés is helyénvaló lehet. Máshol elég kéthetente megtenni ezt, és megint máshol havonta egyszer. Ennél ritkábban már azért nem ajánlott, mert két-három hónap alatt már túlságosan nagyra nőhetnek a problémák, eszkalálódhatnak a rossz cselekvések.

Fontos azonban a következetesség, a kiszámíthatóság. A visszajelzésekre bookolt időpontot prioritásként kell kezelni; azt semmilyen körülmények között nem szabad lemondani, átpakolni egy másik időpontra. Az a vezető, aki rendszeresen átszervezi a visszajelzések időpontjait, a dolgozók szemében érdektelennek, tiszteletlennek mutatkozhat; ezt pedig semmiképp sem szeretnénk. Ez különösen fontos akkor, amikor már megszilárdult a rendszeres visszajelzés kultúrája, és a dolgozó valóban várja a találkozót, mert épp kérdése lenne a vezetője felé.

Ne feledjük: az emberek nem cégeket hagynak el, amikor felmondanak. Vezetőket hagynak el.

Hasznosnak találtad ezt a posztot? Ne felejtsd el te is pinnelni a Pinterest oldaladon, vagy megosztani LinkedIn-en, hogy más vezetőkhöz is eljuthasson!